21. mars 2009

Lang treningstur - det er vår



I dag ble det langtur til Sirdal (E39 til Helleland, Tonstad, Sinnes, Hunnedalen) 190km og 2000 høydemeter. Jeg kjørte jevnt og relativt hardt - jeg "lunker" aldri på trening. Flott å få sjekket at både sykkel og kropp funker.

Kaldt fra morgenen, men sol i og varmere i Bjerkreim, ble riktig fint nede i Gyadalen. En utfordring i klesveien å håndtere over 10graders forskjell.


Oppe i høyden var det fortsatt sol, men ikke like varmt, motvind ble det også på toppen.

Jeg har justert styret litt ned (stillingen på det oppstilte bildet viser ikke dette, albuene litt inn

- for maksimal aerodynamikk og fart. Spørsmålet var om det funker over lang tid og i motbakker. Nytter ikke å sitte lavt og fint halve løpet...

Men det funket bra - jeg sitter like komfortabelt som før, kan bruke kreftene, men bedre aerodynamisk. Det skal bety høyere fart. Og jeg har vel aldri syklet så langt så fort alene på trening før. Passerte 180km på under 6 timer - over 30 i snittfart.

Dette var avslutningen på en jevn treningsuke:

Man: Hardt tempo på sykkel til jobb via Kvernaland (fixie), ca 1 time + rolig hjem -45min. 1t20min svømming på kvelden

Tir: Rolig sykkel til/fra jobb, 1t30min. 1t løp på kvelden, derav 33min hardt.
Ons: Hardt tempo på sykkel til jobb via Kvernaland (fixie), ca 1 time + rolig hjem -45min.

Tor: Rolig sykkel til/fra jobb, 1t30min. 1t løp, med kort-intervaller i bakke.
Fred: Mittels tempo til/fra jobb på sykkel(fixie), 1t30min.
Lørdag: Sykkelturen, drøye 6 timer.

Totalt blir det over 17timer. De fleste uker ville jeg hatt en løpetur på 1.5 - 2.5 timer på lørdagen i stedet for den lange sykkelturen. Er ikke så ofte jeg sykler så langt.

I tillegg driver jeg med litt styrkeøvelser for rygg/mage/armer/hamstrings etc hver dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar