12. september 2016

Årets tøffeste - Brutal Triathlons rapport på norsk.





Brutal triathlon - link til nettsiden


Nå er Brutal Extreme Triathlons i Wales ment å være et tøft løp (kåret til verdens tøffeste) - og jeg hadde en ualminnelig tung dag på lørdag.


Svømmeforholdene var ideelle, rolig vann med fin temperatur (15-16 grader).

Men den startet som et mareritt. Jeg fikk pustebesvær og panikkfølelse, akkurat som den gangen jeg brøt en triathlon med dobbeltsidig lungebetennelse. Jeg lå mye på ryggen første runde, tenkte på å bryte (jeg må jo være syk) - men etter å ha tapt mye tid svømte jeg rolig de neste rundene og fullførte svømmingen. Kjente heldigvis ikke særlig til skulderbetennelsen som har hindret meg fra svømmetrening i sommer.. Overraskende nok var jeg nr 19 opp av vannet. Ca 1t 35minutter i en løype som må ha vært for lang, bestemann var bare 20min foran.


Sykkelløypa var på 47km som skulle sykles 4 runder (188km). Den var røff, lange bakker (lengste over 300 høydemeter) , med grov asfalt og tøffe utforkjøringer som iblant ble blokkert av møtende biler. Ble mektig sliten, det føltes sakte mot slutten. Tidene (sett i etterkant) viste allikevel at jeg holdt ganske jevn fart - og hadde en av løpets raskeste sykkeltider. Kom fort opp på 3. plass, og tok forbi enda en i starten av siste runde - men han ble sterkere enn meg på slutten. Da var jeg vanvittig sliten - og visste ant jeg hadde lenge igjen. Siste runden fikk jeg også problemer med øynene. Synet mitt er såpass dårlig at jeg ikke får sykkelbriller som passer, og når jeg blir sliten greier jeg ikke å fokusere. Holdt posisjonen, vekslet som 3. mann etter over 6.5t på sykkelen.


Løpingen startet med 3 kuperte runder på 8km (5km flatt+3km bratt opp og ned, vei, sti, terreng og passering av mange grinder). Gikk sakte men greit - litt for sakte slik at jeg ble passert av flere, slik at jeg var 7. mann da siste del, fjellet startet:

7.5km opp 1000 høydemeter til Mt Snowdon, og så ned igjen. Bratt, steinete, etterhvert mørkt, skodde og vind. Vekslet mellom å gå og løpe avhengig av stigningen. Tok etterhvert igjen de to foran meg, slik at vi 3 var samlet på toppen - hadde da 4 foran oss. Men nedover tok jeg ingan sjanser. . Den gamle hamstringsskaden gjør at et fall kan føre til kramper og låsing av hofta. (Hadde allerede trynet en gang oppover - tok da lang tid før jeg kom ordentlig i gang igjen.) Småjogget dermed fornøyd nedover - visste nærmeste konkurrent var langt bak. Snudde meg noen ganger for å se bakover - ingen hodelykter å se bakfra...


- Kunne dermed rolig jogge inn i mål etter drøye 14timers konkurranse som nr 7 totalt i konkurransen og suveren klassevinner (50+) - en time foran nestemann på min alder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar