28. februar 2010

Og vinteren tar ingen ende

Flere dager med snøfall. Er det ikke snart nok? Heldigvis er det mildvær på dagene, slik at det stort sett er fine veier. Hadde vinterferie denne uka, med litt mer ski - utfor og bortover. Fikk en fin treningsuke - mange økter med bra kvalitet, selv om det ikke var stort volum.

Mandag 1 t sykkel, kortintervall på rulle
Tirsdag 3.5 t sykkel langtur i hardt tempo i vinterkledt jærlandskap. Litt lett jogg og ski på kvelden.
Onsdag 1.15 t svøm
Torsdag 1 t sykkel - lang omvei i kupert terreng på fixie hjem (2t)
Fredag litt ski
Lørdag 1 t ski
Søndag 2t sykkel, kupert med fixie

Totalt 2t ski 1.15svøm 30min løp og over 8t på sykkel = 12.5time (+ litt småturer med sekk på ski og renning i trekk - tar på muskulaturen).

Et klart lyspunkt var turen til naprapat Krister på mandag, han reparerte ikke leggen min helt, men fant mye å jobbe med - gir meg håp om at jeg snart kan kommme igang med løpingen. Ny behandling i morgen (mandag).

2 kommentarer:

  1. Hei.

    Når du kombinerer sykling og løping, går det da ut over teknikk og hastighet kontra om du hadde kunn konsentrert deg om en av delene?
    Krøkkete spørsmål, forenklet. Blir man dårligere til å løpe om en kombinerer det med sykling?
    Hva slags tempo kjører du på løpeøktene?
    Jeg har løpt et år og begynner så fort været tillater å sykle til jobb(ca 17 mil i uken) hva kan jeg gjøre av grep for at dette blir bra trening uten at det går utover løpesteget?
    håper på svar:-)

    Mvh Kosmo

    SvarSlett
  2. Tja, en kjent problemstilling for mange av oss. En blir best i det en trener på, dermed bør en som vil bli best i å løpe trene mest løping. En viss innblanding med sykkel kan dog være lurt, det gir kondisjon uten den slitasjen og skaderisikoen løping har - dermed er det flere toppløpere og løpetrenere som legger inn et par sykkeløkter i uken.

    Konkrete tips:
    - Sykle i lett gir, høy kadens - tung stamping kan gi tregt steg.
    - La syklingen "erstatte" de rolige, lange løpeturene - behold de raske, intensive løpetreningene.
    - Mange anbefaler kort løpetur (10min) umiddelbart etter sykkelturene.

    Selv har jeg alltid høyt tempo på løpingen min.

    Alfred

    SvarSlett