26. april 2009

Vår, veiarbeid og fartsrekord

Våren er en flott tid, følelsen å kjenne sola når jeg løper i shorts og korte armer gjennom spirende skog og mark varmer langt inne. Lørdag var den varmeste dagen, hadde en 2 timers løpetur i greit tempo sammen med Anders. Merker at løpesteget ikke er helt på plass, løfter føttene for høyt på vei fram (akkurat som når jeg sykler). Det er heldigvis 2 måneder igjen å rette dette for den helt flate løpingen i IM France.

Selv om jeg med den turen allerede hadde hatt en fin treningsuke, var det kjekt å kunne benytte søndagen med tomt hus hjemme og fint vær ute til en langtur på sykkel. Planla tur/retur Sirdal inkl Maudal - men med mye veiarbeid med grovt pukk-dekke snudde jeg etter Byrkjedal og tok noen omveier hjem. Bakken til Maudal er spesiell; 2km med 12-15% stigning er tungt for utvekslingen en bruker på tri/racer-sykkel. Og etter toppen går det rett ned en tilsvarende bakke - og så er det bare en vei tilbake... Bakkene gikk lettere enn jeg kan huske noen gang, gikk også overraskende lett opp til Austrumdalsvannet - også her er det rimelig bratt. Virker som jeg har gjort et steg framover på syklingen i år...
Og ned fra Austrumdalsvannet gikk det fort, 85km/t - flott å kjenne stabiliteten på sykkelen i høy hastighet, ingen problem å ligge nede i bøylen på svinget vei med litt humper. (Har selvsagt kjørt fortere tidligere, men ikke med den nye sykkelen.)

En fin treningsuke:
Mandag: Rolig sykkel til/fra jobb + 1 time svømming
Tirsdag: Sykkel bra tempo (terskel) til jobb, rolig hjem. 2 timer hardt sykkel (fixie) i kupert terreng på kvelden. (Droppet løp pga sår på foten.)
Onsdag: Rolig sykkel til/fra jobb
Torsdag: Rolig sykkel til/fra jobb. 1 t løp på kvelden, inkl tempodrag på 40min.
Fredag: Delvis hard sykkel til jobb, rolig hjem. 1t svømming på kvelden.
Lørdag 2t 10min løp.
Søndag 4t10min sykkel i kupert terreng.

Totalt 2t svøm, 13t40min sykkel, 3t løp = Over 18 timer - og det blir mye neste uke også!
(Nå må det legges til at 7.5 time av dette er sykling til/fra jobb, hvor størstedelen er rolig transport.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar