4. april 2009

Ikke prøv dette selv!


Det er med triathlontrening som mye annet, det jevnlige, rutinepregede arbeidet over lang tid gir resultater. De aller, aller fleste treningsøktene mine er korte og lite spesielle - dermed ofres de ikke så mange ord i denne blogg. Det er de mer sjeldne og ekstreme øktene jeg skriver mest om.
Og her kommer advarselen: Er du ny i triathlon/sykkel og leser dette for å få treningstips, IKKE kopier min lørdagsøkt uten å være sikker på hvilket formål den har og at du er trent nok til å gjennomføre den. Slike økter kan gjerne bryte ned mer enn de gjør godt.

Lørdag var det meldt fint og varmt vær. Ville derfor ha en lang dag med mye bakker. Ville samtidig unngå veier med for mye påsketrafikk. Bakken over Seldalsheia ble valgt. 15km hjemmefra, starter i Oltedal (50moh) og stiger jevnt til 350 hvor det går litt opp og ned før utforkjøringen til sjøkanten ved Høle.
Var dermed 300 høydemeter og ca 20minutt's drag på den ene siden, 350 høydemeter og 25minutter på den andre - og fikk 5-10minutters utforkjøring mellom. Kjørte relativt hardt, men kontrollert, litt under terskel.

Dette er skikkelige bakker, fryktet av mange syklister. Jeg kjørte opp og ned 10 ganger - over 5 timer med bakkeklatring. Ble dermed 3500høydemeter og nesten 7 timer på sykkelen, inkl de 30km t/r hjem. Flott dag - var kraftig sliten utover økten. Merket det spesielt etter at Sindre gav seg halvveis. (Han hadde ikke hele dagen til disp. for trening).
Jeg fikk de svarene jeg var ute etter, sykkelen er perfekt satt opp også for klatring, og kroppen min funker.

Treningsuken ble dermed slik:
Man: Rolig sykkel til/fra jobb, 1t30min. Jeg tok det rolig i første del av uken, sliten etter hardkjøret de to siste uker. På kvelden 45min hard svømming
Tir: Rolig sykkel til/fra jobb, 1t30min
Ons: Hardt (terskel) på sykkel til jobb syklet om Kvernaland. Rolig hjem. 1t45min. 1t løp på kvelden, derav 30min hardt (terskel),
Tir: Rolig sykkel til/fra jobb, 1t30min
Fre: Rolig + et drag på ca 15min sykkel til jobb, rolig hjem (hentet bil i Sandnes). 1t. 1t hard svømming på kvelden.
Lørdag 6t45min sykkel.
Søndag: 2t10 min løp, rolig start, forsiktig økning på slutten. (+ litt sykkel og styrke)

Fikk dermed tatt meg inn igjen i starten av uken, hatt fine svømmeøkter og kjempeøkt på lørdag.
Totalt 11t45min sykkel, 1t45min svøm og 3t løp = over 16 timer - en mektig treningsuke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar