19. september 2010

Snart nedtrapping

Har hatt enda en uke med mye hard trening, nå skal det gradvis trappes ned for å få overskudd til VM 9. oktober.
Syklingen fungerer svært bra, svømmingen synes jeg går litt sent - tror det vil komme seg når det nærmer seg løpet. Løpingen er igjen usikkerhetsfaktoren. Helt som lyn fra klar himmel fikk jeg vondt i akilles for et par uker siden. Den er på vei til å bli bra, jeg kommer til å stille skadefri i løpet, men treningsgrunnlaget blir tynt.

Ukens trening:
Mandag rolig sykkel til jobb. Hjem terskel/styrketråkk o/Kverneland i motvind. Forbausende lette bein. 1.15 svøm om kvelden.
Tirsdag rolig sykkel til jobb – rolig hjem. Bakketempo om kvelden (9min) + 10+25min terskel bakke + 15min flat. (Totalt 3 timer på sykkelen) – stive bein, dårlig resultat på bakketempo. Sov ikke natten etterpå – vet ikke hvorfor.
Onsdag: “Skutt” på jobb, gikk tidlig hjem og sov. Deretter 1t løp, lang opppv/nedkjøring, ca 30min sone 2/3 flatt langs jernbanen. Litt stive bein og litt vondt i akilles.
Torsdag rolig sykkel til jobb, langturtempo hjem.
Fredag terskel til jobb, terskel hjem, direkte til 2*10min sykkel på rulle. 1t10min svøm på kvelden.
Lørdag 1t løp på Edlandsfjellet – naturlig intervall. Litt vondt i akilles i starten, ok utover økten og fin om kvelden)
Søndag langtur sykkel – sterkt kupert, 5t30min (Hunnedalen-Suleskard-Brokke) Ble sliten etter hvert....

Totalt ca 19 timer, det meste sykkel, men også 2t løp og 2.25svøm.

7 kommentarer:

  1. Hei Alfred!
    Håpar akillesen din bli heilt bra!
    Når bjøndar du å roe ned? Æ detta ei vanleg vike ca 3 vikur fyri ein Ironman distanse?
    Eg ser jau at min vike nr tri fyri IM æ veldig mykje rolegar - mistar eg litt futt viss eg roar ned for tileg?

    SvarSlett
  2. Dette er nok en typisk 3-uker før uke:
    - Mye og røff trening, men ikke den lengste løpeturen. (Hadde hatt en 1.5-2timers rask langtur hvis beina var bra).
    - Men den er ikke såå mye hardere enn en vanlig uke, er vel +30-50% over "normalen".

    3 uker er mer enn nok tid til å absorbere dette, vil også ha flere harde økter framover - men med gradvis mer hvile innimellom.

    Jeg tror ikke det funker med for mye hvile, da mister en mye futt.

    Men det er viktigere hva en gjør de to siste ukene:
    - For hard/mye trening: Er sliten i konkurransen.
    - For lite (og ingen intense økter): Mister futt.(Oksygenopptak, blodplasmanivå, og muskelspenning går merkbart ned bare etter et par dager uten trening.)

    SvarSlett
  3. Eg trener jau i utgangspunktet noko mindre enn deg.. Snitte pr vike ligg rundt 8 timar i år.. Mæn eg æ nøye mæ å halde harde økter HARDE - åssø tek eg heller færre rolege lange økter (kvør arbeidsdag æ ein lang roleg treningsøkt.. særleg dei dagan der eg æ "bonde", mæn dæn aktive arbeidstii havnar ikkje i treningsdagboka.. :-)

    Mæn høssen intervallar/harde økter fungerar for deg dei siste to-tri vikune fyri konkurransen?

    SvarSlett
  4. De siste ukene kjører jeg relativt "normale" intervalløkter.
    - "Standard terskeløkter" eks. 2-3X 15min
    - "Standard kortintervall/VO2max", eks. 5*3min
    - Sykkel fellesstart/trening, med mye rykk og napp, spurt opp bakkene etc.

    Helt mot slutten gjøres øktene kortere, med samme intensitet.

    For eks kjørte jeg 3*3min bakkeintervall med høy intensitet dagen før IM Lanzarote. Når kroppen i utgangspunktet er uthvilt, vil en slik økt gi det rette "sting" på startstreken - og økten så kort at den ikke sitter i beina dagen etter.

    SvarSlett
  5. Trening æ veldig artig.. :-)
    Kroppen likar fart - fe å uppretthalde fart, mæn ein må kjenne kroppen gøtt - slik at det ikkje bli ividrivelse - på tampen fyri det skø sita heilt dæn "store" dagen!

    Sia eg ikkje trenar sø mykje som deg, bli det då ændå meir "balansegang" i å ikkje ividrive dæn siste vika?

    SvarSlett
  6. Vel, trener en svært lite, har det lite for seg med nedtrapping. Opplegget mitt baserer seg på en overbelastning 6-4 uker før, hvor en deretter gradvis roer ned og lar kroppen absorbere treningen. Har en ikke denne overbelastningen, trenger en heller ingen nedtrapping.

    Uansett opplegg og mengde (normalt) bør en legge opp siste uka slik at en ikke er tung i beina, og raskt tar seg inn igjen etter en økt.

    - Tror egentig ikke det bør variere så mye avhengig av treningsmengde.

    Men: Kjør økter du er vant med. Jeg håndterer 3*3min i høy intensitet bra da jeg jevnlig kjører intervaller med den varigheten og intensiteten. Er en bare vant med lengre (for ex 4*12min), kan 1 eller 2 * 12min være passe siste dag.
    - Poenget er at en får god stimuli av hjerte og muskler - av en art som kroppen enkelt håndterer.

    SvarSlett
  7. Hovudtrekka har me nok like, eg trener mykje mengde og så mange harde økter kroppen tek uten å bli sjuk i veke 7-3 fyri konkurranse, deretter æ eg ikkje sø nøye mæ mengde, mæn held hardt - hardt..
    Men ette kyssesjuken i fjor haust og vinter, har det heile tida vore litt vrient å finne balanse på kor mykje hardt eg kan trene uten å få trøbbel mæ halsbetennelse..
    4 harde økter i veka har blitt heilt håplaust, då her eg halstrøbbel i 2-3 veker etterpå..
    Men eg har ikkje hast med kome i "toppform" etter sjukdomsperioden.
    Syns bare det er veldig spanande å sjå korleis andre trener - og lykkast med det dei gjer!
    Det er inspirerande!!

    Turen din nærmar seg! Håpar flyturen gjæng bra og at beine føles litt bedre enn ok etterkvart!
    :-)

    SvarSlett