19. mars 2011

Hva hjelper det med vår?

Som nevnt i forige blogg-innlegg ville denne uka bli mer travel -> mindre trening.
- Levere bil på verksted (i stedet for å sykle til/fra jobb) og et par reisedager reduserte treningsmulighetene i første halvdel av uken.

Når jeg i tillegg våknet med sår hals og feber på fredag ble det komplett.
- Er jeg heldig kan det bli en liten sykkeltur på søndag, men det viktigste nå er å bli frisk.

Ukens trening:
- Mandag 45min rolig sykling + 1t svømming.
- Tirsdag sykkel terskel til jobb, rolig hjem. Løp intervaller på kvelden, 1t totalt.
- Torsdag 40min langturtempo løp.

Det blir 45min sykkel, 1t svøm og 1t40min løp - hvis jeg blir langt bedre i morgen kand det være jeg får til en ekstra økt.

Håper jeg blir frisk snart, neste helg er vinterens siste CycloCross løp, hadde vært gøy å kjøre det i mildvær.

5 kommentarer:

  1. God bedring Alfred!! Håpar du bli fort frisk!! Å sø lura eg på, om eg kunne mase meg te eit tips på treningsøkt, som gjæng på fart på løpinga?
    Ein ting æ intervall - mæn fe å få framgang på fart - hvilke kriteriar æ viktige då? Kortare drag (og kortare pause) - og større auke på fart frå drag te drag? Eg hell jau ikkje i 5min på 16km/t (sjav om pulsen sa eg burde det...?)

    SvarSlett
  2. Løpe fort?
    Selvsagt må det fysiske grunnlaget være på plass - og en triathlet vet normalt alt om terskeløkter, max02, sonetrening & puls....

    Jeg fikk meg noen overraskelser da jeg begynte å løpe med "proffene" - det lokale idrettslaget (Gjesdal) hadde landets beste "langdistanse"-miljø, med flere norgesmestre på terrengløp, 5.000 og 10.000m. Og forskjellene fra det jeg var vant med gikk nettopp på hurtighet - en må løpe fort for å bli rask. En får best løpeteknikk ved å løpe i konkurransetempo og raskere:

    - Stigningsløp: I slutten av oppvarmingen legger en inn 4-5 "spurter" hvor en gradvis øker farten til nesten max over 60-100m. Legg vekt på å løpe avslappet (det skal absolutt ikke være syretrening, løp raskt og avslappet). Kan også legge inn slike drag midt inne langkjøringer.
    - Avsluttende sprinter. Etter en terskeløkt la de gjerne inn 6*30sek drag med 30 sek pause.
    - Terskeløkter: På sykkel kjører vi gjerne 3*15mion drag eller tilsvarende. Her kjørte vi like gjerne 10-20*2min med 30-60sek pause - da holdes tempoet høyt.
    - Og generelt kjørte de lang oppvarming (for å få mer trening), mens selve "økten" (de intense dragene) var korte.

    Jeg har også i perioder kjørt rene øvelser, som for ex Kaggestad anbefaler - langt nede i artikkelen om Utholdenhetstrening her: http://www.idrett.as/trening/trening.html

    Løpeprogrammet jeg benytter har 3 økter i uken; den ene er med kortintervaller, stort sett 1 til 6min intervaller og totalttid på bare 12 - 18min - og da skal selvsagt farten være høy.

    SvarSlett
  3. TUSEN TUSEN TAKK ALFRED!! Detta ser veldig spænnans ut! Skjønnar - eg he mykje å jobbe mæ, når det kjæm te fart - både på svømming, sykling òg løping! Mæn satsaar fælt på å bli raskare te løpe (- satsingområde eit par år!:-) (Det æ der eg tapar aller mest...) Mæn å putte farts-trening inn i andre økter (og rett etter) - Det likar eg!! Som sagt, tusen takk - fe at du tek deg ti te svare sø utfyldande!!

    SvarSlett
  4. Hei
    Så flott at du svarte så grundig! Jeg trengte også oppskrift på fartstrening!
    Hilsen takknemlig nordlending.

    SvarSlett
  5. PS: Vær obs på at økt mengde eller intensitet på løping lett kan føre til skade.
    Kjenn etter, og innfør nye ting gradvis.

    SvarSlett