28. september 2012

Fortsatt liv i meg

Travle dager, mye reising på jobb, sesongpause og ny seilbåt gjør at det blir mindre tid og oppmerksomhet på triathlon. Akkurat slik det skal være når en sesong er over; tid for å prioritere andre ting, hvile kropp og hode.
Nå er det langtfra total hvile, jeg liker å trene, og kroppen har ikke vondt av å holdes igang. Jeg følger bare prinsippene:

  • Lystbetont
  • Ikke stress (må en økt gå ut, så skader ikke det)
  • Hvile (nok søvn, kroppen uthvilt fra økt til økt)
  • Prioriter det som er skadeforebyggende (yoga, løping i terreng, spesialøvelser)
  • Unngå for stor vektøkning, er tungt å få av igjen. (Dette er jeg dårlig på.)
Har hatt jevnlige uker med 2-3 løpeøkter: 1 langtur i terreng inntil 2 timer, 1 økt bakkeintervall og gjerne en roligere tur på 25-60min i tillegg. Kjører dette opplegget som er roligere og mer terrengløping enn jeg har pleid, da jeg tror det er "god medisin" mot skader.
Sykler til fra jobb (når jeg ikke er på reise), varierende tempo fra rolig til terskel, styrketråkk (fixie) og noe bakker. Ofte en liten omvei slik at jeg får turer på 1- 1.5 time. Svømming starter jeg med i oktober, er ikke så kjempebegeistret for bassengsvømming, krever dessuten mye tid pga kjøring til/fra. Ligger dermed på 3-4 timer løp og rundt 5 timer sykkel i uken.

Starter svømming i oktober. Fortsetter med samme løpingen omtrent ut året, vil deretter legge til flere intensive økter. Vil snart gradvis innføre en bakkeintervalløkt sykkel i uken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar