12. februar 2011

Årets første tur

Årets første sykkeltur ute med Cento - konkuransesykkelen.
Årets første sykkeltur med racersykkelen.
Årets første uke med 2 løpeøkter.

Fint vær, tørre veier i helgen og en akilles som tåler løping. Hva mer kan en ønske (når det gjelder trening)? Jeg er igang!
- Tja, kunne selvsagt ønske litt høyere temperatur, og litt svakere storm; det rusket skikkelig i sykkelen i dag. Ble masse styrketråkk i motvinden, såvidt jeg tråkket meg framover i letteste gir. Og i medvinden var farten over 50.

Ukens trening:
- Mandag sykkel terskel til/fra jobb. 1t svømming på kvelden.
- Tirsdag sykkel rolig til/fra jobb. 40min løping på kvelden.
- Onsdag rolig sykkel til jobb, terskel/styrketråkk hjem.
- Fredag sykkel rolig til jobb, styrketråkk/bakkeintervall m/omvei hjem. 45min svømming på kvelden.
- Lørdag 40min løp, og 2t rask langkjøring trisykkel på kvelden. (M/drag i motvinden)
- Søndag nesten 4t på racersykkel, med mye styrketråkk.

Totalt. 1.20løp (hurra!), 1.45 svøm, 1t styrke og 12.5sykkel = 16 1/2 t trening

Flott treningsuke, neste uke biir det nok litt lavere volum men høyere intensitet.





Published with Blogger-droid v1.6.4

7 kommentarer:

  1. Alfred, tørre veier og så kjører du i terrenget?

    Tipper du hadde en fin tur. Av og til er det ikke så ille å bo på Vestlandet :)

    SvarSlett
  2. Kjører ikke i terrenget, men dumt å stoppe midt i veien for å få tatt bilde :-)

    SvarSlett
  3. Hei Alfred! Eg he ikkje sø greie på alle uttrykka...(mæn eg likar gøtt å sykle!!:-) Terskeløkt på sykkel og terskeløkt på løp - æ pulsen like høg på sykkel?
    He det noko betydning om pulsen ikkje kjæm sø høgt upp på sykkel i forhold te løp?
    Å styrketråkk - høtt skil styrketråkk seg ifrå terskeløkt? :-)

    SvarSlett
  4. Puls er i seg selv irrelevant i.h.t. terskel, dette er ikke (primært) trening av hjertet - det er trening av prosessene i musklene:

    - Som du selv skriver i bloggen din, Marie, bruker en større muskelmasse under løp (og ikke minst ski), derfor vil omtrent alle (bortsett fra noen sykkelproffer) ha høyere terskelpuls der.

    Styrketråkk kjøres med tungt gir og lav frekvens - og her er pulsen normalt noe lavere (og betyr i realiteten ingen ting - igjen er det musklene - og nervebanene - som trenes).

    En spør sjelden om hvilken puls en skal ha under styrke eller spenst-trening - og burde heller ikke relatert terskel til puls. (Selv om pulsmåling brukt riktig KAN være et hjelpemiddel til å trene terskel.)

    SvarSlett
  5. Tusen takk Alfred!!!
    Bare ein ting te då:
    Det æ to ulike målsettingar mæ terskel/- intervall økt?
    Terskel he som mål å trene muskelatur og intervall he som mål å auke "hjartekapasiteten"
    (mæn det hæng eigentleg litt sammen..?) :-)

    SvarSlett
  6. Her må vi ikke blande begrepene:
    - Intervall er bare at en veksler intensiteten, og en kan dermed ha mange ulike formål og varianter. De mest brukte innen moderne utholdenhetstrening er:
    - VO2max intervaller (olympiatoppens sone 5, tett innpå maks, kjøres typisk 4*4min drag med 3min intervall i mellom.) ("Intervall" betyr pause).Dette trener primært hjertets kapasitet, og her er pulsmåleren et godt verktøy for å sjekke at en holder riktig intensitet.
    - Terskel intervaller (olympiatoppens sone 3, gjerne på grensen til 4, kjøres typisk 2-3*15min m/2min pause eller 20-40min kontinuerlig). Her ligger intensiteten rett under den grensen (terskelen) hvor en greier å jobbe aerobisk (ikke bli sure).

    Og for å illustrere/overforenkle: Når jeg har terskelintensitet på sykkel, vil pulsen gjerne være rett over 80% av min maks - høyere intensitet så stivner beina. Vi kan dermed si at beina på sykkel greier å bruke 80% så mye blod som hjertet greier å pumpe.
    Sett meg så i en rullestol med "pedaler" for armene - hvor det er mine tynne armer som gir meg framdriften. Jeg går opp i terskelintensitet, rett før armene stivner, og pulsen er 50% av maks.
    Jeg har kjørt på terskellintensitet i begge tilfeller, men pulsen (som måler hvor mye hjrtet arbeider) er forskellig fordi jeg har brukt ulik muskelmasse.

    Nå trenger en ikke gjøre det så veldig komplisert. Bare ikke tro at en pulsklokke giir fasiten ang. hvordan en skal trene - den er kun et hjelpemiddel, er like viktig å kjenne etter.

    Men nå er frokosten ferdig. Har nettopp hatt en nydelig 35min løpetur på frosne marker i solskinn, nå er det tid for dagens sykkeløkt, trisykkelen skall få lufte seg igjen!

    SvarSlett
  7. Det æ jau artig å vita høtt eg hell på mæ... Treningi æ jau dæn største "hobbyen" min... (eg skjønnar at kunnskapsmessig ligg eg litt ette !:-)

    Sø TUSEN TAKK fe dagens leksjon!!
    No æ det ut i å praktisere!! Tippar det bli roleg skitur og "terskeløkt" på sykkel!:-)
    NYT trisykkel-føre!!

    SvarSlett