9. april 2011

Langtur på nye hjul

19 mils tur på tørre veier lørdag, på de nye Stella Azzurra hjulene. Kjempefint vær i runden rundt Sirdal. Det er jo barmark de fleste steder, men over ca 500m lå det godt med snø - utenfor veien. Fikk dermed en tur på 7 timer (inkl. noen småstopp).

Første prøvetur på de nye hjulene fra Sykkelzentrum:
Mens karbonhjul før var rådyrt, og kun ble brukt til tempo/triathlon, skal nå "alle" ha det - spesielt ferske mosjonister med mer penger enn form og peiling på sykkel. (Og de kjøper gjerne ut fra pris og utseende). Det er nå masse billighjul å få på nettet, av høyst variabel kvalitet: Skjeivhet, dårlig bygging, dårlige lager etc florerer - gir dårlig kjørefølelse og kort levetid.
Heldigvis finnes det også alternativ, relativt rimelige hjul fra seriøs forhandler som holder mål. Calibro-hjulene jeg kjørte i dag er "monter og glem": 100% beine og stive (ingen bremsesubbing), ingen romiling/ulyd, ingne klikking i spiler - stiv og god kjørefølelse, samt jevn og modulær bremsing, lager som smør, lette og fine å klatre med. Nå er dette kun første 19mil, så det er kun førsteinntrykket. Med metallinnlegg i spilefestene vil jeg tro de også holder i lengden (kom også godt utav det i test brukt i cyclocross - der blir hjulene belastet!). Jeg vil ha hjul som holder helt fra Trondheim til Oslo - har tro på disse.

Sykkelzentrum
Jeg blir ofte spurt om råd når det gjelder sykkelkjøp. Og hvis noen av dere leser her, er dere nok overrasket av at jeg kaller denne butikken seriøs, jeg har jo ut i fra egen erfaring frarådet dere å kjøpe sykkel der.
- Merk at gamle Sykkelzentrum gikk konkurs i fjor, og nye seriøse eiere har overtatt navnet og lokalene i Sandnes.
- Mens de jeg IKKE handler mer fra har startet på nytt etter konkursen med nytt navn i lokalene på Kannik.

1 kommentar:

  1. Kort oppdatering ang. hjulene:
    - Kjørt en del med dem nå, brukt på hver trening med landeveissykkelen siden jeg fikk dem, også prøvd i hard sidevind. Funker fortsatt upåklagelig, ingen tegn til slitasje eller behov for justering/retting.
    - Bilde av dem på landeveissykkelen ligger på innlegget av 15.mai: http://alfredjohnsen.blogspot.com/2011/05/bestefar-sykler-fort.html

    SvarSlett