3. januar 2014

Oppsummering av et dårlig triathlonår

Mange runder sykdon, skader, fall (se bilde) og sykdom/dødsfall i familien gjorde at jeg stilte til årets hovedmål, IM Wales dårligere forberedt enn jeg noen gang har vært. Fant aldri ut av de mange influensarundene vinter/vår, men fikk etterhvert orden på legger og akilles slik at jeg har vært skadefri lenge nå. Men 78 timer løpetrening totalt i 2013 (og det meste av dette i svært rolig tempo) var selvsagt for lite.

Sykdommen gjorde at jeg ikke stilte i noen (sykkel)løp før juni, da viste jeg OK fart. Pga legg/akilles ble det ingen triathlonkonkurranser bortsett fra den lokale sprinten og IM Wales.

Ble det lite løping, så ble det enda mindre svømming. De stadige influensa-rundene (og ikke helt topp motivasjon) holdt meg på land. Totalt kun 28 timer svømming i hele 2012.

Ble noe mer sykling - ikke like preget av problemene, 357 timer totalt i 2013. Med 12 timer "annen" trening blir det 476timer totalt (tøying, yoga og styrketrening teller jeg ikke).

Noen sportslige oppturer ble det. Med dårlig grunnlag, og de siste måneders oppkjøring til IM Wales hindret av sykdom og dødsfall i familien reiste jeg ned uten noen som helst forhåpninger - har aldri stilt så dårlig forberedt til en IM.

Forundringen og gleden var derfor større da jeg etter en rolig og avslappet svømming kom på land som nr 300 (av ca 1700 deltakere) - bedre enn noen gang av meg.
Og som det framgår av bildet, det nesten lynte av meg på sykkelen. Med løpets 43. beste (og aldersklassens aller beste) sykkeltid ledet jeg klassen min når løpingen startet. (Lå som nr 45 totalt).
- Litt av en følelse å komme inn i vekslingsområdet til et tomt sykkelstativ - jeg ledet!

Med minimal løpetrening (og ingen fartstrening) kunne selvsagt dette ikke holde en hel marathon, så jeg endte som nr 4 i klassen min (av ca 110) og nr 115 totalt. Allikevel langt over forventningene. (Og løpingen, elendig til min standard å være var ikke katastrofal - tross alt var jeg i beste fjerdepart også på den strekningen.)

Nå er jeg i full trening, mye sykkel i den milde vinteren,stadig framgang på løpingen, svømmer gjør jeg også iblandt - fortsetter dette vil 2014 bli langt bedre. På pallen i IM Wales?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar