19. oktober 2014

Oppsummering av året

Det viktigste med årets sesong var ny kvalifisering til VM på Hawaii.
Dermed blir det ny tur til sportens "Mekka" - oktober 2015.
                                         
Ikke nyttår nå?
Nei, men treningsmessig er det det. Årets siste (og viktigste) konkurrranse var IM Wales i september, deretter har det vært noen rolige uker, og nå har en forsiktig opptrapping til neste konkurranseår begynt - hvor VM På Hawaii 10. oktober er det viktigste (og siste) løp.

Ser at treningsmengdene er ganske likt fordelt utover året. Litt ekstra vår/forsommer, men ikke store forskjeller målt i timer. Jeg liker godt å trene (trener det jeg har tid til) - med jobb og familie er tiden uansett begrenset, sesongvariasjoner går dermed mest på intensitet.

Er mange måter å regne timer på - jeg har ikke medregnet tid til trening av støttemuskulatur, yoga og tøying. Sykler til/fra jobb, i treningstøy. Det er en viktig del av treningen - selv om det noen ganger blir svært rolig/restitusjon. Jeg har alle disse timene med, men ikke sykling ned til butikken...
  • 129 timer i oktober-desember 129t - 92t sykkel, 30t løp, 3t svøm og 4t annet (ski eller fjelltur med sekk),
  • 125 timer i januar-mars: 96t sykkel, 14t løp, 7,5t svøm og 7,5t annet
  • 167timer i april-juni: 117t sykkel, 43t løp og 7t svøm
  • 153 timer i juli-sept: 101t sykkel, 34t løp og 7t svøm
Det gir totalt ca 560timer fordelt på  406t sykkel, 121t løp, 21,5 t svømming og 11,5t annet - altså et snitt på 11-12 timer i uken (da har jeg ikke regnet med de få ukene jeg er syk eller av andre grunner ikke trener)

Jeg er svært fornøyd med resultatene dette har gitt:
- Syklingen dannet grunnlaget for min VM-kvalifisering og 8.plass (+ suveren klassevinner) i Axtri.
- Løpingen er på vei oppover etter flere år med mye skader.
- Svømmingen - den ørlille treningsmengden holdt akkurat til å holde meg greit nok framme.

På løpingen har jeg muligheter til forbedringer til neste år. Med ørliten volumøkning (og større intensitetsøkning) skal det være mulig å få tilbake mer fart - må dog fortsatt skynde meg langsomt for å holde meg skadefri.
Det holder selvsagt ikke med så lite svømming i lengden - spesielt da VM går uten våtdrakt. Må prøve å få til noe mer bassengsvømming - senere. (Er ikke så veldig motivert, men noe må til).
På syklingen får jeg heller streve for å holde nivået -.kan nok regne med en ørliten aldersmessig nedgang - ingen er evig unge....

Ukens trening: Finvær og mye sykkel.
- Til/fra jobb hver ukedag, med intervaller og omvei hjem + en ekstrarunde med finsykkelen gir over 10t sykkel, mye med god intensitet.
- 30min rolig løp mandag, onsdag og lørdag.
- 2t fjeltur med sekk søndag.
Styrke og spenst-trening i tillegg. En fin uke, det negative er at jeg fikk litt vondt i leggen lørdag - kanskje litt for mye spenst og styrketrening kombinert med hard sykling?  Må dermed bremse denne treninga og løping i uken som kommer. Blir uansett mindre trening - flere reiser sørger for det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar