23. mai 2009

Farlige dyr og høye fjell


(Bildet er fra Borggrund stavkirke, tatt tidligere i vår)

Avsluttet treningsuken med 5 timers sykkelltur. Langs E39 tll Bjerkreim, deriblandt et hard drag på 30minutter. Deretter bar det opp til Skykulå, en av de høyeste toppene i nærheten det går vei til - over 900moh. Når en starter nesten ved havnivå blir det noen klatringe. Det går litt i etappper, med et par flater og nedoverbakker, forserte dermed over 1000 høydemeter på den drøye timen det tok opp.

Moskus?
Derettet bar det utfor, nedover mot Lauperak, men rundt en sving så jeg noe jeg ikke har sett før; noen store, kraftige, langraggete dyr med lange horn - så først ut som moskus. Var nok ikke det, men en annen langragget storfe-rase. Den som sto i veien løp nedover, og der kom kompisene opp på veien, stilte seg opp og så olmt på meg.
- De var sikkert ikke farlige, men jeg følte ingen lyst til å yppe meg mot 6*1000kg muskler og horn. Snudde derfor, og fikk en litt kortere klatring enn planlagt; tipper 500 høydemeter på ca 40minutter tilbake til Skykula. (Og kjente at det egentlig var nok.)
Så ble det lang utforkjøring ned til Bjerkreim på bratte svingete veier, og motvind hjem, hvoor jeg igjen la inn et kraftig 30minutters drag. Topp treningstur.

Oppsummering av treningsuka:
- Mandag sykkel til/fra jobb, med noen gode terskeldrag. 1t15min svømming.
- Tirsdag rolig sykkel til/fra jobb og til/fra treningsduathlon: 15min løp og en drøy times hard sykling.
- Onsdag og fredag rolig sykkel til/fra jobb
- Torsdag 4*18min terskel på skykkel
- Lørdag 5 timer sykkel
Totalt 15min løp, 1t15min svøm og nesten 15timer sykkel.

- Dumt at jeg ikke kan løpe, men har fått mange verdifulle timer på sykkelen med høy intensitet. Ikke dumt med litt sykkelfokus nå. Og med fortsatt skademessig framgang tror jeg på løping fra slutten av neste uke, og i såfall er jeg helt på sporet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar