7. august 2011

Litt mer om Norseman

Ser at avisene skriver om de ekstreme forholdene i dette tøffe løpet. Selv kjente jeg lite til strømmen og bølgene som gjorde at 1/10 av deltakerne brøt - jeg konsentrerte meg om å svømme, og svømmer jevnlig i de bølgene som finnes. Selvsagt merket jeg at svømmetiden ble 20-25% lengre enn vanlig.
Og jeg kjente regnet på sykkelen, det var surt og kaldt - gikk kjempetungt opp første stigningen til Dyranut på 1200moh (etter ca 55km). Fikk litt mer klær på meg, holdt akkurat varmen ned til Geilo. Passerte en del syklister, men hadde fortsatt mange av de 63 som svømte fortere enn meg igjen. Kviknet til ved Geilo (110km), i de 3 bakkene på ca 400høydemeter hver formelig fløy jeg forbi mange, slik at jeg var rundt 20. plass. Men det kostet - var sliten etterpå, før den siste kneika opp til Imingefjell, med nye 600høydemeter klatrinng. Jeg malte jevnt oppover, og tok igjen noen flere - var rimelig kjørt på toppen, hvor litt motvind på flaten ventet før den lange utforkjøringen. Jeg brukte tiden godt, spiste, drakk, syklet relativt rolig på slutten slik at jeg var klar for løpingen.
Var da nr 15 - og jeg er normalt en at de beste løperne.

Men ikke på lørdag - jeg slet, det gikk sakte, var vondt, syntes synd på meg selv når jeg ble passert (i stedet for å selv passere andre). Det var phyton å løpe på flatene. Heldigvis fikk jeg god hjelp og støtte av Fredrikke - og etter ca 20km så jeg toppen og motbakkene som ventet. Det begynte å helle litt oppover, humøret og kreftene kom gradvis tilbake. Da de skikkelige bakkene begynte (først 10km på asfalt med 10% stigning) var jeg falt tilbake på 26. plass. Dessverre av avstandene da blitt store, så selv om jeg fikk opp farten var det begrenset hvor mange jeg greide å innhente. Med en knallsterk avslutning opp til selve Gaustatoppen kom jeg i mål som 22 mann etter drøyt 13timer-

Vel, jeg gjennnomførte glimrende i 11 av 13 timer - kunne blitt det helt store om jeg ikke hadde den dårlige løpingen på flatene, var ikke så langt opp til en langt bedre plassering.
Er selvsagt fornøyd - jeg fyller 50neste år, og ingen jevnaldrende er i nærheten.

64. beste svømmetid, 15. beste sykkeltid og 40. beste løpetid (på en elendig dag) kan jeg være fornøyd med - var akkurat så god jeg var i går.

Et av de viktigste målene for denne sesongen var å bli skadefri i beina - og det er vel oppnådd siden jeg ikke kjente noe til skadene unnderveis? (For neste år blir målet å både kunne løpetrene og være skadefri.)
- Og målet å være landets sprekeste bestefar er vel kanskje også oppnådd?

Kroppen og beina var unormalt fine i mål - etter litt mat og drikke gikk jeg ut og nøt den fantastiske utsikten i klarværet. Deretter gikk jeg ned sammen med Fredrikke som gjorde en uvurderlig jobb som support og ståtte hele dagen. Mye triveligere å gå ned i finværet enn å benytte heisen som vi deltakere hadde til disposisjon - Gaustadtoppen i finvær anbefales :)

Antar resultatlisten nå er publisert på www.nxtri.com

4 kommentarer:

  1. Helt rått Alfred! Er kjempeimponert over hva du får til.

    SvarSlett
  2. Gratulerer, Alfred! Du er ein harding.

    SvarSlett
  3. Definitivt landets råaste bestefar!! GRATULERER Alfred!! :-)

    SvarSlett
  4. Var nå ikkje når du var uti dei verste bølgene var, så ekstra svømmetid går nok meir på strømforhold og lenge av svømminga ;) (dei før deg brukte jo og lengre tid enn "normalt")
    Du ser forskjellen på bølgehøyde i løpet av svømminga på denne filmen... -og ja, det er antakelig ikkje verre bølger enn at du hadde takla det fint -kajakkmenneska derimot, såg noko vinglete ut etterkvart....
    http://nxtri.com/videos/norseman_film_2011

    SvarSlett