1. mai 2012

April oppsummering - svært varierende

Siste hele treningsmåned før årets viktigste konkurranse var ikke helt slik jeg ville gjort det om jeg kunne orientere livet omkring idretten. Men nå er jeg så heldig å ha familie og en krevende og trivelig jobb:-)

Treningsukene ble høyst varierende i volum og intensitet.


Totalt sett tror jeg det kan holde, jeg sykler bra, svømmingen er grei nok - og med 3 fornuftige treningsuker igjen (og topp innsats under selve konkurransen) kan jeg også få til ok løping.


Tallene fra april er 34t sykkel, 9,5løp og 5,5svømming = 49 t totalt kondisjonstrening. På syrketreningen teller jeg ikke timer. Vekta viser ørlite mer enn den skal, fokus på sunn mat i to uker fixer det.


Noen undres kanskje hvorfor jeg trener såpass lite i det jeg er mest usikker på - løpingen, og så mye sykkel. Svaret ligger mye i skadehistorikken - er sterkt begrenset hvor mye jeg tør/kan løpe. Har også en praktisk side - sykkel til jobb gir masse 'gratis' trening.


Published with Blogger-droid v2.0.2

2 kommentarer:

  1. Bare 13 dagar att...:-) Det bli veldig spænnans!
    Mæ sø mykje rutine og erfaring som du he, vi væl treningsgrunnlagt ver meir enn gøtt nok? Handlar det å ikkje få trent som "planlagt" (meir jevnt - stabilt), meir om "kontroll" på formen på sjølve konkurranse dagen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, treningsgrunnlaget på sykkel og svøm er mer enn godt nok, siste måneders treningsmengde betyr ikke så mye. På løpingen er grunnlaget fra de siste årene mye dårligere pga lange skadeavbrekk, og i år har jeg lagt om teknikken - nye muskler brukes, de skulle jeg gjerne ha trent mer også i ukene som var. Dermed er jeg usikker på løpegrunnlaget, ønsker ikke å gjenta det katastrofalt dårlige i Norseman i fjor.
      Og så var det kontroll over formen, der har jeg et opplegg jeg vet virker. Det opplegget har jeg ikke kunnet kjøre, må lage en egen variant - litt spennende å se hvor godt jeg treffer. (Skal uansett ikke være langt ifra 100%, og med langt høyere innsats enn under fjordårets skrøpelige Norseman tror jeg ikke totalen blir så ille.)

      Slett