31. januar 2012

Januar status

Er nå 16 uker til årets store løp, Ironman Lanzarote. Er frisk (søndagens feber varte ikke lenge) og skadefri :-)

Totalt i januar har jeg notert 34,5t sykkel, 10,5t løp og 4t svømming = 49timer. I tillegg kommer noe yoga og styrketrening. Ikke helt galt med tanke på noe mistet trening pga reise og sykdom.

Er i rute, har et godt grunnlag til å komme i toppform i disse 16 ukene:
- På sykkel ligger jeg svært bra ann.
- Viktigste med løpingen er at jeg er skadefri, og har løpt en stund nå. Det går relativt sakte, men 16 uker med fornuftig løping vil få farten opp. Begynner nå på det strukturerte løpeprogrammet jeg har fulgt de senere år for å få opp farten.
- Har blitt lite svømming, holder allikevel grei fart i bassenget. Skal ikke allverdens svømmetrening til for å ligge rundt 1.05 på en IM med rask våtdrakt. Kanskje jeg også kan få ørlite effekt av spesifikk styrketrening for armene?
- Fortsatt for mye juleflesk, men -4kg på 16uker bør ikke være noe problem. Både m.h.t. farten under syklingen og løpingen, samt håndteringen av varmen er det viktig at jeg kommmer ned i "matchvekten" min - et beinrangel på 68kg fordelt på 180cm.

Det vil nok bli travelt på jobben framover også, med reising som "stjeler" treningstid. I tillegg kommer en uke i februar i Egypt med lite trening. Vil derfor ikke få til mange uker med mye trening. Velger å ikke se på dette som et problem, en gammel kropp trenger også hviledager.

3 kommentarer:

  1. Me he ca lik avstand te årets (fyrste) store...
    Det bli sø spanande!! :-)

    Mæn når det kjæm te mat (atter ein gong).
    Gjæng det fortar/lettar når du æ sø lett som 68kg?
    He kroppen nok å gå på, om du skulle havarere mæ mat og næring under konkurransen?
    Eg ramlar jau sammen som eit ana korthus, om vekta viser "litt lite", og eg gjæng på ein næringssmell på ei middels lang-økt...
    Æ det mest "psykisk"?

    SvarSlett
  2. Hvert unødig kilo gjør at det går saktere, enten det er unødig fett, muskler eller utstyr. Det merkes spesielt i motbakker på sykkel og under løping - i tillegg til at en håndterer varme bedre.
    Men - det går en nedre grense. Fett er viktig for kroppen, en skal ha nok på kroppen og forøvrig ha nok næring. Kommer en under grensen fungerer ikke kroppen skikkelig lenger - slik du har erfart.
    Jeg har over 15års erfaring for at min yteevne er på topp med 68kg - har ikke prøvd, og vil ikke prøve lavere vekt. (Nå er det ikke vekten, men fettprosenten som er det viktige her - men vekt er lettest å forholde seg til.)

    PS:I etterkrigstiden målte en gjennomsnittsnordmann 179-180cm og veide rundt 70kg - omtrent der jeg ligger. Nå har gjennomsnittsmannen lagt på seg 10kg fett mer enn dette, dermed synes vi nå at 180/70 er magert.

    SvarSlett
  3. Takk fe gøtt svar! :-)

    Sjølvsagt he du mæ mange års erfaring - skjønt høtt din "prestere-tøpp-vekt" æ!!

    Eg he hatt kjæmpe stor nytte av tipsi dine, når det kjæm te næring.
    Sø no må eg bare passe ekstra på, særleg ette vikur der eg døblar (og triplar) træningstimane...

    (Fett æ væl generelt ein av dei støste landeplagene, som he kome fort dei sænste åri... Sø me bli nok sett på som magre, sjav om me ligg innafe vekt-standaren frå etterkrigsåra...)

    SvarSlett