28. mars 2014

"Du ock jag Alfred", sa den gamle elgen

Selvsagt sa den ikke det, de norske elgene snakker ikke svensk!
Det var en venn (som elger seg mer enn meg) som trakk sammenligningen etter et av mine tidligere ribb-bensbrudd. Han hadde stadig observert (når elgen slaktes) at spesielt de gamle elgene hadde tydelige tegn på flere ribbeinsbrudd, fortykninger og skjeivt sammengrodde ribber. I likhet med meg løper den litt i skog og mark, og havner nedpå iblandt.

Slik jeg gjorde forrige lørdag. Et lett fall under terrengløping. Det gjorde ikke vondt engang (nå har jeg det ikke med å kjenne etter under trening og konkurranser). Kjente det litt mer på kvelden - og var ikke helt i slag på søndagens sykkeltrening. Utover uka var diagnosen klar - de karakterristiske smertene kommer gradvis - og siden jeg ikke har mye dekkende fett og muskler er det lett å kjenne ujevnheten på 3. bein nedenfra rett under venstre brystvorte.

Heldigvis er det ikke farlig med brukne ribbein, bare vondt. Ikke så veldig vondt denne gang, mest om natta og under større anstrengelser. Derfor har ukens trening gått i moderat tempo. Svømmingen sto jeg over.

Da smertene vanligvis er økende første uken presset jeg inn det jeg hadde tid til av trening tidlig:
- Mandag 1.5t løp i terreng.
- Tirsdag rolig sykkel til/fra jobb + 1.5t trisykkel med lange lavterskel-drag.
- Onsdag rolig sykkel til/fra jobb + 1t svært rolig løp
- Torsdag middels(lav sone 3) tempo til/fra jobb.
- Fredag rolig sykkel til jobb + 30min løp. Rolig sykkel hjem.(planlagt)
- Så blir det båttur i vårværet, og satser på 1.5t sykkel utpå søndagen.

Forholdene tatt i betraktning er jeg fornøyd med 3t løp og 10.5t sykkel (hvis det blir noe søndag). Hvis ikke smertene øker for mye skal det være mulighet for tilvarende neste uke også + noe ekstra volum neste helg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar